O rok tu máme Paneurópsky penzijný produkt. Zmení biznis spravovania dôchodkových úspor na Slovensku?
Práca v zahraničí znamená aj platenie odvodov v krajine zamestnania a pre mnohých aj prispievanie do lokálnych “dôchodkových pilierov” tam, kde pracujú. Európan počas života bežne zmení niekoľko krajín svojho pobytu. Grék vyrastie v Grécku, pár rokov pracuje v Nemecku, pár rokov v Dánsku potom za sa vráti domov. Podobne je to u nás. Ľudia pracujú pár rokov v Čechách, v Rakúsku či Nemecku a na Slovensko sa vrátia stráviť dôchodok. No každá krajina má iný dôchodkový systém.
V roku 2015 malo 11,3 milióna občanov Únie v produktívnom veku (20 – 64 rokov) bydlisko v členskom štáte, ktorého neboli občanmi, a 1,3 milióna občanov Únie pracovalo v členskom štáte, v ktorom nemali bydlisko. (Zdroj: Úradný vestník Európskej únie)
EÚ preto prijala “Nariadenie o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte”. V skratke sa označuje ako “PEPP”, z Anglického “Pan-European Personal Pension Product”. Môžeme ho považovať za jeden z ďalších krokov v zjednocovaní Európy. Jednotný, unifikovaný dôchodkový produkt, prenositeľný v rámci celej EÚ. Vaše dôchodkové úspory v PEPP produkte, si totiž budete môcť preniesť do inej krajiny. Tým sa dnešný druhý, ani tretí pilier pochváliť nemôžu. (Štvrtý áno, ale o tom neskôr.)
Pre koho bude PEPP dobrým riešením?
PEPP bude riešením pre občanov, ktorí využívajú právo na voľný pohyb, teda pre cudzincov pracujúcich u nás aj pre našich, pracujúcich vonku. No nielen to. PEPP je prenositeľný nielen medzi krajinami ale aj medzi formami zamestnania a podnikania. Preto PEPP bude predstavovať riešenie pre živnostníkov a freelancerov, s.r.o.-čkarov, ktorí v súčasnosti reálne nemajú motiváciu pristúpiť k tretiemu dôchodkovému pilieru a do prvého a druhého neodvádzajú nič, alebo len minimum.
PEPP by mal doplniť existujúci 2. a 3. Pilier. Vytvorí im relevantnú konkurenciu?
Účelom PEPP nie je nahradenie existujúcich dôchodkových systémov v jednotlivých krajinách EÚ. Má ísť o dodatočný dôchodkový produkt. Avšak na našom malom Slovensku, chronicky trpiacim nedostatkom konkurencie a z toho vyplývajúcimi nekvalitnými produktami za vysoké ceny, bude vítaným produktom.
Existuje nádej, že na Slovensku PEPP – legislatíva konečne rozšíri možnosti výberu pre spotrebiteľov a prinesie konkurenciu oligopolistom z druhého a tretieho piliera.
Druhý aj tretí dôchodkový pilier sú sklamaním. Manažéri DSS a DDS fondov nepriniesli zhodnotenie hodné dlhého časového horizontu, na ktoré sme im peniaze odovzdali a poväčšine zaostávajú za benchmarkami. Tretí pilier je k tomu ešte predražený. Inak povedané, správcovia si v ňom účtujú neúmerne vysoké poplatky. Konkurencia tu je nevyhnutná.
Kto bude môcť PEPP vytvoriť a poskytovať?
Nariadenie EU presne vymedzuje finančné inštitúcie, ktoré budú môcť požiadať o registráciu nimi ponúkaného produktu ako PEPP produktu. Ide takmer o všetky finančné inštitúcie zaregistrované podľa práva Únie:
- banky,
- poisťovne,
- inštitúcie zamestnaneckého dôchodkového zabezpečenia (na Slovensku ich nepoznáme),
- investičné spoločnosti, ktoré poskytujú službu riadenia portfólia
- investičné spoločnosti alebo správcovské spoločnosti;
- správcovia AIF – alternatívnych investičných fondov EÚ.
Hľadiac na uvedený zoznam, na Slovensku konkurencia (a tým aj zvýšenie kvality a zníženie cien za dlhodobé investovanie), môže prísť jedine od obchodníkov s cennými papiermi (o.c.p.). Oni (a banky) spĺňajú tú definíciu „investičnej spoločnosti, ktorá poskytuje službu riadenia portfólia.“
Kto bude môcť PEPP distribuovať?
Finančné inštitúcie menované v predchádzajúcom odseku, budú samozrejme môcť distribuovať svoje vlastné PEPP produkty a takisto budú môcť distribuovať aj produkty PEPP tretích strán. Napríklad banky budú môcť distribuovať produkty svojich dcérskych správcovských spoločností. Podobne o.c.p. budú môcť distribuovať tak vlastné produkty ako aj produkty iných menovaných inštitúcií.
Okrem toho budú môcť PEPP distribuovať aj sprostredkovatelia poistenia registrovaní v súlade so smernicou (EÚ) 2016/97. Možno teda predpokladať, že PEPP budú môcť distribuovať súčasní finanční sprostredkovatelia a finanční poradcovia. No nebudú môcť vytvárať vlastné produkty, len distribuovať produkty finančných inštitúcií.
Dostane PEPP na Slovensku podobnú podporu ako má napríklad III. pilier?
PEPP legislatíva má formu „nariadenia“. Vstupuje do platnosti v celej EU bez toho, aby ju parlamenty jednotlivých štátov schvaľovali. Napriek tomu je tu veľký priestor, aby vláda a parlament podporili existujúce investičné produkty poskytované licencovanými obchodníkmi s cennými papiermi.
Podpora by mala smerovať do tzv. 4. Dôchodkového piliera.
Dnes už má dlhodobé sporenie – investovanie dôležitú podporu v daňovom oslobodení výnosov z neho. Potrebné je vytvorenie spravodlivých pravidiel hry a zrovnoprávnenie štvrtého piliera aspoň s pilierom tretím. (Chcieť zrovnoprávnenie s druhým by už bolo asi priveľa.)
Pripomeňme si daňové a odvodové výhody jednotlivých pilierov:
Druhý pilier – peniaze investujete nezdanené a takisto z vkladov do II. Piliera neodvádzate sociálne či zdravotné postenie. Skvelé.
Tretí pilier – z peňazí, ktoré odvádza Váš zamestnávateľ do fondov treťom pilieri zamestnávateľ neodvádza sociálne poistenie. K tomu ešte existuje drobná daňové výhoda, vzťahujúca sa na Vaše osobné vklady do tretieho piliera. O sumu príspevkov do III. piliera za rok si môžete znížiť základ dane, ale len do výšky 180 euro. Na dani tak ušetríte 34,20 eura a to je komédia. Sporením 15€ mesačne do málo výnosných DDS fondov si bohatstvo na dôchodok nevybudujete. Málo sa hovorí aj o podstatnej nevýhode tretieho piliera – dôchodok z tretieho piliera podlieha zdaneniu zrážkovou daňou 19 % vo fáze výplat.
Štvrtý pilier – môže byť postavené na dvoch princípoch.
DIS ako 4. Pilier – Zisky z “Dlhodobého Investičného Sporenia” sú, pri splnení dvoch podmienok, oslobodené od dane z príjmu. Podmienkou je nevyberať investície 15 rokov a ročne môžete investovať maximálne 3 000 EUR. To už je celkom rozumná suma na tvorbu zabezpečenej budúcnosti. No do DIS-ka investujete už čisté peniaze teda peniaze po zdanení a zaplatení sociálnych a zdravotných odvodov.
Riadené portfóliá ako 4. Pilier – Podobne ako pri DIS-ku aj zisk z investovania do rozumne vybratých cenných papierov je oslobodený od dane z príjmu. Podmienkou je držať investíciu aspoň jeden rok a investície musia smerovať do cenných papierov obchodovaných na regulovaných trhoch. Zároveň neexistuje horná hranica. Investovať môžete neobmedzene, daňová výhoda nemá hornú hranicu. No podobne ako v prípade DIS-ka, investujete už čisté peniaze. Zároveň si úspory/investície zo štvrtého piliera v podobe riadených portfólií možete pomerne jednoducho preniesť k inému obchodníkovi, či už doma alebo v zahraničí. To robí zo zo štvrtého piliera v podobe riadených portfólií najbližšieho kandidáta k schválenému novému Pan-Európskemu Dôchodkovému Produktu.
Štvrtý pilier tak ťahá za kratší koniec voči tretiemu a druhému pilieru najmä v chýbajúcej rovnoprávnosti na strane odvodov. Pritom čím viac ľudí dnes myslí na budúcnosť, tým menší problém čaká tento štát a Sociálnu poisťovňu v budúcnosti. Vytvorenie rovnakých podmienok, rovnakých pravidiel hry pre všetkých hráčov čo sa starajú o naše úspory na dôchodok je preto viac než žiadúce.
Chcete poznať svoj budúci dôchodok? Spočítajte si dôchodok zo štyroch pilierov na calc.pepp.sk
Ako bude PEPP na Slovensku vyzerať:
Cieľom PEPP nie je nahradiť existujúce dôchodkové produkty. Má byť dodatočným, doplnkovým dôchodkovým produktom. A tak si kladiem otázku, ako PEPP na Slovensku doplní dnes existujúci 2. a 3. pilier? Vidím dve dobré možnosti:
- Zavedenie odvodového zvýhodnenia pre súkromné investície, ktoré spolu označujem výrazom “IV. Pilier”, teda investície do cenných papierov realizované prostredníctvom licencovaných obchodníkov s cennými papiermi. Môžu mať formu riadenia portfólia alebo vyššie spomínaného DIS.
- Nevylučujem ani vznik úplne nového produktu, niečoho ako “osobný dôchodkový účet”, do ktorého naša domáca legislatíva skopíruje kľúčové charakteristiky PEPP produktu. Táto možnosť síce dáva zmysel, no nie je nevyhnutná. Pečiatkou PEPP môže regulátor opečiatkovať aj dva už existujúce produkty, uvedené vyššie.
Na záver
Vďaka cezhraničnej prenositeľnosti bude PEPP atraktívnym produktom, najmä pre mladých ľudí a mobilných pracovníkov. Občanom EÚ ešte viac umožní uplatňovať právo žiť a pracovať a usadiť sa v ktorejkoľvek krajine EÚ.
Pre dnešného sporiteľa, budúceho dôchodcu, by bolo najprogresívnejšie, keby štát zrovnoprávnil PEPP produkt postavený na IV. Pilieri s tretím pilierom a umožnil tak posielať doň síce zdanené, no aspoň odvodmi do Sociálnej Poisťovne nezaťažené platby.
Vďaka, že ste sa dočítali až do konca 🙂
S prianím pekného dňa,
Roland Vízner
(Zdroje info: EUR-lex, European Comission, Pepp.sk)
Celá debata | RSS tejto debaty